Klein bedrijf en geen marketeer? Zo los je dat op

Wat doe je als klein bedrijf wanneer je geen marketeer kunt nemen of deze gewoon niet in dienst hebt? Niks aan marketing doen is eigenlijk niet echt een optie. Gelukkig kun je zelf goed een aantal marketingactiviteiten oppakken. Maar wat moet je dan gaan doen? En hoe zorg je ervoor dat het echt van toegevoegde waarde is? Dat lees je hier! 

Wat is er mogelijk met de huidige bezetting? 

Voordat je kunt bepalen welke marketingactiviteiten je oppakt zul je in kaart moeten brengen wat jij en je collega’s al kunnen. Heb je bijvoorbeeld meegemaakt dat een van je collega’s heel goed is in teksten schrijven? Dan zou je deze persoon in kunnen zetten om te bloggen. Zijn er een aantal jonge personen aan het werk binnen je bedrijf? Dan zou je hen in kunnen zetten om je bereik op social media te vergroten. Door het nagaan van iedereens talenten zou je er zomaar eens achter kunnen komen dat er al een stuk meer mogelijk is op marketinggebied, ook zonder marketeer. 

Hoe komt het plan van aanpak eruit te zien?

Om marketing van toegevoegde waarde te laten zijn voor je bedrijf is het belangrijk om duidelijk te hebben hoe je deze marketing aan gaat pakken. Dat begint met een merkstrategie. Want, wat is de boodschap die je met marketing naar buiten wil brengen? Zijn jullie een familiebedrijf met jarenlange ervaring of juist een start-up met jonge en frisse kennis? Met het bepalen van je ‘merk’ zorg je ervoor dat de boodschap naar de klant toe ook helder is. Daarnaast moet er gekeken worden wie wat gaat doen, wanneer dit wordt gedaan en op welke kanalen dit uitgezet gaat worden. Het is belangrijk om duidelijke afspraken te maken omdat zonder marketeer de verantwoordelijkheid bij iedereen ligt. En iedereen moet natuurlijk duidelijk hebben waarom hij of zij tijd investeert in de marketing voor het bedrijf!