Hoe creëer je een goede marketingstrategie?

Als (beginnende) ondernemer is het vaak lastig om de juiste keuzes te maken met betrekking tot marketing. Want wat is nu de juiste keuze? Hoe meet je of je de juiste keuze hebt gemaakt? En hoe kom je eigenlijk tot een goede strategie? Om deze vragen te beantwoorden is het belangrijk om een marketingplan te schrijven. Maar wat komt hier nu allemaal in?

Marketing analyses

Als je wel eens een marketingplan hebt geschreven weet je waarom marketing analyses zo belangrijk zijn. Zonder analyses kun je eigenlijk geen goed plan opbouwen. Een aantal (bekende) analyses zijn de ABCD-analyse, DESTEP analyse, SWOT analyse, portfolio analyse of de situatie analyse. Dit zijn zogenaamde strategische analyses. Deze kunnen gebruikt worden als hulpmiddel om een lange termijn strategie te creëren.    

Hoe begin je?

Hetgeen waar je allereerst mee moet beginnen is inzicht krijgen in je doelgroep. Want wie is je doelgroep nu eigenlijk? En hoe bereik je je doelgroep? Dit kun je onderzoeken door middel van een afnemersanalyse (onderdeel van de ABCD-analyse). Wanneer je duidelijk hebt wie je doelgroep is kun je gaan kijken naar de concurrenten. De kans dat je geen concurrenten hebt is minimaal. Bijna ieder product of dienst heeft wel een (of meerdere) concurrent(en). Hiervoor gebruik je de concurrentie analyse. 

Kansen en bedreigingen   

Wat verder erg belangrijk is, is het onderzoeken en benoemen van de kansen en bedreigingen van de organisatie. Dit kan door middel van een SWOT-analyse Hierin maken we onderscheid tussen interne en externe kansen en bedreigingen. Dus, binnen het bedrijf en erbuiten. Cruciaal is om hier ook trends en ontwikkelingen binnen jouw branche mee te nemen. Wanneer je de kansen en bedreigingen goed op een rijtje hebt is de kans groter dat je één van de eerste bent die inspeelt op deze kansen en bedreigingen en dat betekent dan natuurlijk: meer omzet.