In dit artikel lees je over de belangrijkste trends op het gebied van online marketing in 2019. Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen, wat moet je in de gaten houden? Je leest het hier!
Voice search
Een steeds grotere trend is het gebruik van gesproken zoekopdrachten. Apple heeft Siri, Google heeft de Google Assistant. Daardoor kunnen stemcommando’s en zoekopdrachten gegeven worden. Steeds meer speakers zijn smart speakers, met een ingebouwde assistant die je vragen kan beantwoorden en je commando’s op kan volgen. Dit is een ontwikkeling die er naar verwachting voor gaat zorgen dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zullen zijn. Steeds meer bedrijven sluiten zich aan bij Actions on Google, een tool waarmee je rechtstreeks kunt communiceren met de aangesloten bedrijven. Zo kun je tegenwoordig zelfs aankopen doen en betalen met Google Pay.
Chatbots
Chatbots zijn robots van bedrijven die in staat zijn om te reageren op de consument. Op de meeste websites is tegenwoordig een chatbot te vinden. Je kent het wel, je bezoekt een website en onder in krijg je een pop up of je vragen hebt. KLM is een goed voorbeeld van een bedrijf wat op een succesvolle manier een chatbot inzet. De chatbot is in staat om vragen van klanten te beantwoorden, maar in het geval van KLM ook in staat om een vlucht te boeken. De verwachting is dat de chatbot binnen afzienbare tijd ook daadwerkelijk in kan spelen op menselijke emoties en daarmee heel veel personeel kan vervangen. Doordat een chatbot het gesprek aangaat met de bezoeker van de website, ontstaat er interactie. Voorheen had er iemand achter een computer mee moeten typen, dit is steeds minder nodig. Dit bespaard bedrijven veel tijd en geld. Het is echter aan te raden de chatbot niet op alle momenten in te zetten, aangezien op sommige momenten een personal touch gewenst is.
Social media
Sinds SnapChat met de mogelijkheid kwam om berichten te plaatsen die na een dag weer verdwenen, hebben alle grote social media kanalen dit opgepakt. Op Instagram is het mateloos populair en ook Facebook en Whatsapp werken ermee. Het grote voordeel van de zogeheten Stories is dat ze visueel zijn en worden bekeken door mensen die jou al volgen. Stories zorgen voor vluchtige zichtbaarheid. De verwachting is dat Stories op korte termijn belangrijker gaan worden dan het nieuwsoverzicht. In Stories kunnen ook links geplaatst worden naar je website, waardoor je extra verkeer op je site kunt creëren. Stories worden ook veel gebruikt om volgers naar de social media pagina te trekken. Via Stories wordt er aangekondigd dat er een nieuwe post online staat met een belangrijke update of iets dergelijks. Via Stories kun je er op de verschillende platformen voor zorgen dat je bijna continu zichtbaar bent voor je volger. Op deze manier kun je steeds meer een band opbouwen met je volger.
Influencer marketing
Steeds meer bedrijven werken samen met influencers. De mensen met een groot bereik op social media, kunnen zorgen voor een grotere naamsbekendheid. Daarnaast kan het ook goed zijn voor het imago van je bedrijf om aangeprezen te worden door een influencer. Influencers krijgen vaak spullen opgestuurd om deze te testen en hun volgers te laten weten wat ze ervan vinden. Vaak wordt hier een kortingscode aan verbonden om nieuwe klanten te werven. Het is wel aan te raden om een influencer te benaderen die past bij de imago van je bedrijf. Niet alle influencers zijn geschikt, het type volgers dat de influencer heeft is bepalend voor het effect van de samenwerking. Samenwerken met een influencer die jouw doelgroep als volgers heeft, kan je zomaar een flinke boost opleveren!